← Terug naar overzicht

Stress: hoe ga je om met psychische klachten tijdens de coronacrisis?

Stress onder studenten

Eind april heeft Erasmus universiteit Rotterdam een survey gehouden onder bijna vijfduizend studenten en dertienhonderd medewerkers om te onderzoeken hoe het thuiswerken ze vergaat. Veel mensen lijken nu last te hebben van meer druk en stress. Dat is ook niet zo gek, nu (een deel van) de begeleiding wegvalt en je echt alles helemaal zelf moet doen, thuis. Je bent in ieder geval niet de enige die dat moeilijk vindt.

Thuis studeren

Bijna driekwart van de studenten geeft aan dat er zaken zijn die het thuis-studeren lastig maken. Zaken zoals afleiding door huisgenoten en een gebrek aan motivatie en concentratie, bleek uit het onderzoek. Veertig procent geeft aan dat het thuis-studeren ze niet goed afgaat, tegen dertig procent die zegt dat het wel goed gaat. 38% van de studenten geeft aan dat ze wel hulp vanuit de universiteit kunnen gebruiken. Daarbij gaat het onder andere om ‘begeleiding’, ‘duidelijke communicatie’ en ‘druk verlagen’. Het is ook behoorlijk pittig, want hoe ga je eigenlijk om met psychische klachten tijdens deze crisis?

Dit kun je zelf doen

Het is verleidelijk om de hele dag in je bed te blijven hangen, series te kijken en je kamer niet uit te komen. Maar het helpt echt om op te staan op een normale tijd en iets aan te trekken waar je vrolijk van wordt. Soms doe ik gewoon iets super netjes aan, ook al zie ik vrijwel niemand die dag. Wat ook helpt is lekker naar buiten gaan en de zon op te zoeken. Probeer iedere dag even een ommetje te maken, zo blijf je lekker in beweging en krijg je wat vitamine D en frisse lucht binnen.

Blijf daarnaast in contact met je vrienden en familie. Plan een Skype-call in met wat vrienden en klets lekker bij. Het helpt je om je minder alleen te voelen. Deel het ook wanneer het even niet zo lekker gaat en durf om hulp te vragen. Dat is niet erg, maar juist heel goed.

Handigheidjes voor het thuis studeren hebben we in deze blog verwerkt tot 5 effectieve tips!

Zo kun je online (psychische) hulp vinden

Online wordt ook veel hulp aangeboden. Maak je je echt zorgen om je klachten? Neem dan contact op met je huisarts en vraag of hij/zij je misschien kan doorverwijzen naar professionele hulp of kijk samen of er een online cursus is die je kan doen. Zo kun je bijvoorbeeld zelfhulpmodules volgen via Mirro. Ben je verzekerd via Studentengoedverzekerd? Dan krijg je deze zelfhulpmodules ook nog vergoed.

Dit kun je vragen op jouw hogeschool/universiteit

Op veel hogescholen en universiteiten kun je contact opnemen met speciale studentpsychologen en begeleiders. Deze kunnen je helpen en advies geven. Kijk ook eens op de website of social media van jouw hogeschool of universiteit om te zien wat zij nu allemaal extra aanbieden in verband met de coronacrisis. Contact met de studentpsycholoog is gratis.

Hopelijk helpt dit je om de juiste hulp te vinden voor jouw psychische klachten. Blijf er met mensen over praten en wees niet bang om hulp te zoeken! Meer lezen over stress? Lees ook eens deze blog over het voorkomen van stress.

Meer studentennieuws

zomerse recepten
Flatlay van een feesttafel met versieringen
Abonneren op

Ook blogs schrijven? Word Junior Content Creator!

Vind jij het leuk om te schrijven over jouw studentenleven? Word dan Junior Content Creator bij Delft Studentenstad!

  • We bieden je een eigen profiel pagina, waar al jouw geschreven blogs op komen te staan;
  • Je kunt via ons regelmatig naar evenementen, uit eten bij restaurants en producten of diensten testen;
  • En je krijgt een leuke vergoeding per geschreven blog;

Junior Content Creator worden